5-starsarrow-downarrow-leftarrow-rightcheck-circlechevron-downchevron-rightcloseemailfacebookflag-csenesinstagramlinkedinmenuphoneyoutube

Praktické rady pro rodiče i učitele: Kyberšikana u dětí

Kyberšikana patří mezi nejrychleji se šířící formy násilí mezi dětmi a dospívajícími. Oproti klasické šikaně má specifika, která ji činí obzvlášť zraňující. Odehrává se v prostředí, které je těžko kontrolovatelné, často anonymní a neomezené časem ani prostorem. Útoky se mohou šířit velmi rychle, být opakované a veřejné, což zvyšuje pocit bezmoci a studu oběti. Není výjimkou, že kyberšikana zasahuje děti i v době, kdy by měly mít klid, tedy doma, o víkendu nebo v noci.

Mnoho rodičů i pedagogů si stále není jistých, jak na kyberšikanu správně reagovat. Bojí se situaci podcenit, nebo naopak zasáhnout neadekvátně. Článek přináší přehled konkrétních kroků, které mohou pomoci včas odhalit kyberšikanu, účinně ji řešit a zároveň dítěti poskytnout potřebnou podporu. Věnujeme se nejen samotné intervenci, ale i dlouhodobé prevenci a spolupráci mezi školou a rodinou. Cílem je vytvořit bezpečné prostředí, ve kterém se dítě může svěřit, najít pomoc a cítit se opět v bezpečí jak online, tak v reálném životě.

Včasné rozpoznání a otevřená komunikace jsou základem

Základem je včasné rozpoznání toho, že se s dítětem něco děje. Kyberšikana může mít různé podoby od zesměšňujících komentářů, přes vyhrožování a šíření intimních fotografií až po cílené vyloučení dítěte z online komunity. Dospělí si často všimnou, že dítě náhle mění své chování. Bývá úzkostné, plačtivé, odmítá chodit do školy nebo se stahuje do sebe. Významným signálem bývá i to, že dítě skrývá telefon nebo odmítá mluvit o tom, co se děje online. Tato varování by nikdy neměla být zlehčována. Čím dříve se na problém přijde, tím menší mohou být jeho následky.

Když má dítě důvěru a cítí se v bezpečí, je větší šance, že se svěří. Proto je zásadní otevřená a citlivá komunikace. Dospělý by měl dítěti naslouchat bez přerušování a bez moralizování. Oběti kyberšikany často čelí pocitům studu a obavy, že se jim nebude věřit nebo že budou potrestány za to, co se stalo. Je důležité dát najevo pochopení, podporu a ujistit dítě, že v tom není samo.

Pokud dojde k odhalení kyberšikany, je důležité co nejdříve shromáždit důkazy. Například snímky obrazovky, e-maily nebo zprávy. Tyto materiály mohou později sloužit jako důležitý podklad při řešení případu, ať už v rámci školy, nebo ve spolupráci s Policií ČR.

Role školy při řešení kyberšikany

Škola hraje v řešení kyberšikany zcela zásadní roli. Každá vzdělávací instituce by měla mít jasně stanovený krizový plán pro řešení podobných situací. Metodik prevence, výchovný poradce nebo školní psycholog by měli být schopni rychle zareagovat, spolupracovat s rodiči a vytvořit podpůrné prostředí, kde je hlavní prioritou bezpečí dítěte. Školy mají zároveň povinnost vyšetřit incident a přijmout odpovídající opatření vůči agresorovi a to nejen v rovině kázeňské, ale i výchovné.

Neméně důležitá je prevence. Školy by měly pravidelně pořádat vzdělávací programy zaměřené na rizika online prostředí, digitální gramotnost a etické chování na internetu. Děti a dospívající se tak učí nejen chránit sebe, ale i aktivně odmítat agresivitu a nevhodné jednání vůči druhým.

Pravidla používání technologií by měla být pevně zakotvena ve školním řádu. Jasná pravidla pomáhají předcházet situacím, kdy děti zneužívají mobilní telefony k pořizování nevhodného obsahu nebo šíření videí bez souhlasu. Je vhodné, aby škola komunikovala tato pravidla nejen žákům, ale také rodičům.

Psychická podpora a spolupráce s rodinou

Oběť kyberšikany potřebuje nejen okamžitý zásah, ale také dlouhodobější psychologickou podporu. Děti, které zažily online násilí, často ztrácejí důvěru v ostatní a mohou se potýkat s nízkým sebevědomím, úzkostmi nebo depresivními stavy. V těchto případech je na místě nabídnout odbornou pomoc ať už přímo ve škole, nebo ve spolupráci s externím poradenským centrem.

Agresor by měl nést důsledky svého chování, ale zároveň by mu měla být nabídnuta možnost nápravy. Smyslem není pouze trestat, ale vést k uvědomění si dopadů vlastního jednání.

Spolupráce s rodiči oběti i pachatele je při řešení kyberšikany zásadní. Rodiče by měli být aktivně zapojeni, informováni o tom, jak s dítětem o dané situaci mluvit. Zároveň mohou pomoci nastavit pravidla pro zdravé používání technologií v domácím prostředí.

Důležitým pilířem prevence je pozitivní třídní klima. Děti, které se ve třídě cítí bezpečně, jsou přátelské a mají dobré vztahy se spolužáky, se mnohem méně často stávají oběťmi i pachateli šikany. I takové schéma se může ve třídě objevit po sociometrickém testování s aplikací YoungLink. Budování důvěry, tolerance a vzájemného respektu tak tvoří pevný základ pro bezpečné školní i online prostředí.

Také by vás mohlo zajímat

Jak budovat zdravé třídní klima už od začátku školního roku

Jak budovat zdravé třídní klima už od začátku školního roku

Číst více
Komunikace mezi rodiči a školou: Společně pro blaho dětí

Komunikace mezi rodiči a školou: Společně pro blaho dětí

Číst více
Jak správně vést rozhovor s rodiči, kteří řeší problém

Jak správně vést rozhovor s rodiči, kteří řeší problém

Číst více